Umami


Lange tijd is men ervan uitgegaan dat de mens een 4-tal basissmaken proeft: zoet, zout, zuur en bitter. Inmiddels weten we dat aan deze 4 basissmaken een 5e basissmaak toegevoegd moet worden. De smaak Umami. Umami werd omstreeks 1900 ontdekt door de wetenschapper professor Kikunae Ikeda van de keizerlijke universiteit van Tokyo en laat zich moeilijk omschrijven. Omschrijvingen als verbindend, pittig, compleet, en watertandend worden genoemd. De professor ontdekte dat Umami veel voorkomt in producten als Kombu Dashi (Japanse bouillon), gedroogde paddenstoelen en gedroogde vis. 

Maar Umami is niet typisch Japans. Umami is een smaak van de wereld en ieder land en/of streek heeft zijn eigen producten die de smaak Umami in zich hebben. Door deze te herkennen en te gebruiken in uw product of gerecht maakt u deze compleet en onderscheidend. Umami is een natuurlijke smaakversterker die in de veranderende markt van e-nummers een alternatief biedt! 

In juni 2010 maakte wij een culinaire inspiratiereis naar Tokio waar wij kennis maakte met de smaak Umami. Het Umami information Center leerde ons de smaak Umami te herkennen en te erkennen. Deze kennis hebben wij uitgebreid met het ontdekken en ervaren van Umami en gebruiken deze kennis in o.a. productontwikkelingen, menuontwikkelingen en trainingen.